De 5 oplæringsmål, hvor vi har valgt nogle fokusområder ud, er dem, du kan se lige her markeret med fed:
3 - Eleven kan selvstændigt identificere og reagere på ændring i borgerens/patientens sundhedstilstand. Ved uforudsete og komplekse problemstillinger kan eleven udføre sygeplejehandlinger indenfor eget kompetenceområde samt delegerede sygeplejehandlinger, herunder udføre palliativ pleje.
13 - Eleven kan selvstændigt kommunikere og dokumentere faglige handlinger i relevante dokumentationssystemer med henblik på at understøtte patientsikre overgange og kontinuitet i det samlede borger/patientforløb og øge den borger-/patientoplevede kvalitet.
14 - Eleven kan selvstændigt koordinere og tilrettelægge eget og andres arbejde samt understøtte og indgå i teamsamarbejde omkring opgaveløsning med borgerens/patientens mål for øje.
19 - Eleven kan reflektere over og træffe kvalificerede valg i forhold til etiske og faglige dilemmaer, der følger arbejdet som professionel sundhedsperson, fx forhold som tavshedspligt, magtanvendelse, patientrettigheder, omsorgspligt og hensyn til borgerens/patientens livskvalitet.
20 - Eleven kan planlægge og redegøre for eget arbejde og kompetenceområde som autoriseret sundhedsperson i overensstemmelse med relevant lovgivning og andres kompetenceområder.
I din psykiatriske oplæring vil du arbejde med den psykiatriske sygepleje, hvor der især bliver lagt vægt på relationsarbejde og kommunikation. Det er derfor vigtigt, at du lærer at skærpe og udvikle din opmærksomhed og din empati overfor det hele menneske med psykiske lidelser, sygdomme og psykiatriske problemstillinger. Herudover skal du opnå færdigheder i udøvelse af psykiatrisk pleje- og behandling inden for dit kompetenceområde.
I den første del af din oplæringsperiode anbefaler vi dig at arbejde med de oplæringsmål, som især har fokus på det relationelle og kommunikative.