-
-
Eleven kan professionelt og selvstændigt udføre personlig pleje og omsorg, samt varetage personlig og praktisk hjælp, så borgeren kan bevare sin mulighed for livsudfoldelse og livskvalitet.
-
Eleven kan under hensyntagen til selvbestemmelsesretten, motivere borgeren til at tage aktivt del i det rehabiliterende forløb, så egenomsorg, trivsel og praktisk funktionsevne bevares i hverdagen i videst muligt omfang.
-
Eleven kan arbejde sundhedsfremmende og forebyggende og reagere hensigtsmæssig på ændringer i borgerens fysiske, psykiske og sociale sundhedstilstand.
-
Eleven kan under hensyn til livsstil og livsvilkår, selvstændigt motivere og understøtte borgeren i forhold til sundhedsfremme og forebyggelse, samt informere borgeren om relevante private og kommunale tilbud, herunder kontakt til netværk og frivillige.
-
-
-
Eleven kan ud fra et fagligt skøn, samt Sundhedsstyrelsens anbefalinger til tidlig opsporing, kommunale procedurer og retningslinjer, selvstændigt iværksætte handlinger, herunder relevante screeninger, i forhold til borgerens hverdagsliv.
-
Eleven kan på baggrund af fagligt skøn af borgerens ernæringstilstand iværksætte relevante initiativer, der fokuserer på borgerens kost og ernæring, herunder måltidets betydning.
-
Eleven kan selvstændigt støtte, vejlede, igangsætte og evaluere fysiske, kulturelle, kreative og sociale aktiviteter sammen med borgeren for at støtte borgeren i at mestre eget hverdagsliv.
-
Eleven kan selvstændigt informere og understøtte i brug af digitale hjælpemidler med fokus på træning og praktisk hjælp.
-
Oplæringsmål | social- og sundhedshjælper
Der er fastsat 16 mål, som du skal opnå i løbet af din uddannelse for at få dine oplæringsperioder godkendt.
Vi anbefaler, at du arbejder systematisk og fokuseret med et til to mål ad gangen. Når du arbejder med et eller flere udvalgte mål, vil du sideløbende berøre indhold og temaer fra andre mål.