Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Oplæringsmål | social- og sundhedshjælper

Der er fastsat 16 mål, som du skal opnå i løbet af din uddannelse for at få dine oplæringsperioder godkendt.

Vi anbefaler, at du arbejder systematisk og fokuseret med et til to mål ad gangen. Når du arbejder med et eller flere udvalgte mål, vil du sideløbende berøre indhold og temaer fra andre mål.

    • Eleven kan professionelt og selvstændigt udføre personlig pleje og omsorg, samt varetage personlig og praktisk hjælp, så borgeren kan bevare sin mulighed for livsudfoldelse og livskvalitet.
    • Eleven kan under hensyntagen til selvbestemmelsesretten, motivere borgeren til at tage aktivt del i det rehabiliterende forløb, så egenomsorg, trivsel og praktisk funktionsevne bevares i hverdagen i videst muligt omfang.
    • Eleven kan arbejde sundhedsfremmende og forebyggende og reagere hensigtsmæssig på ændringer i borgerens fysiske, psykiske og sociale sundhedstilstand.
    • Eleven kan under hensyn til livsstil og livsvilkår, selvstændigt motivere og understøtte borgeren i forhold til sundhedsfremme og forebyggelse, samt informere borgeren om relevante private og kommunale tilbud, herunder kontakt til netværk og frivillige.
    • Eleven kan ud fra et fagligt skøn, samt Sundhedsstyrelsens anbefalinger til tidlig opsporing, kommunale procedurer og retningslinjer, selvstændigt iværksætte handlinger, herunder relevante screeninger, i forhold til borgerens hverdagsliv.
    • Eleven kan på baggrund af fagligt skøn af borgerens ernæringstilstand iværksætte relevante initiativer, der fokuserer på borgerens kost og ernæring, herunder måltidets betydning.
    • Eleven kan selvstændigt støtte, vejlede, igangsætte og evaluere fysiske, kulturelle, kreative og sociale aktiviteter sammen med borgeren for at støtte borgeren i at mestre eget hverdagsliv.
    • Eleven kan selvstændigt informere og understøtte i brug af digitale hjælpemidler med fokus på træning og praktisk hjælp.
    • Eleven kan fagligt dokumentere den planlagte og gennemførte indsats i pleje-, trænings- og/eller handleplaner i overensstemmelse med arbejdspladsens retningslinjer herunder anvende elektroniske dokumentationssystemer.
    • Eleven kan med en målrettet kommunikation etablere, gennemføre og afslutte det professionelle møde med borgere, pårørende, herunder inddrage relevante samarbejdspartnere.
    • Eleven kan møde andre mennesker på en etisk, empatisk og respektfuld måde samt reflektere og begrunde sin egen professionelle rolle i udviklingen af mellemmenneskelige relationer.
    • Eleven kan håndtere konflikter og arbejde voldsforebyggende ud fra arbejdspladsens retningslinjer for arbejdsmiljø.
    • Eleven kan selvstændigt forflytte en borger i overensstemmelse med de ergonomiske principper og kan selvstændigt anvende og vedligeholde hjælpemidler og relevant velfærdsteknologi.
    • Eleven kan selvstændigt anvende hygiejniske principper for personlig pleje samt medvirke til at forebygge smittespredning ud fra nationale og lokale retningslinjer samt vejlede borgere og pårørende herom.
    • Eleven kan planlægge og udføre egne opgaver ud fra en forståelse af forskellen på ydelser, der reguleres efter Serviceloven og Sundhedsloven samt praktikstedets praksis for delegation af opgaver.
    • Eleven kan selvstændigt arbejde inden for eget kompetenceområde og efter lokale kvalitetsstandarder, for utilsigtede hændelser mv., og indgå i samarbejder med relevante kolleger og tværfaglige samarbejdspartnere.